Idag var jag och sambon iväg med Billy och köpte en wgw-sele. Vi har funderat på det ett tag och jag har hört mycket bra om den. Hans nacke och rygg kommer må mycket bättre med en wgw-sele. Det betyder inte att vi bara kan förlita oss på den. Om vi inte fortsätter träna honom finns det en risk att han börjar dra lika mycket i selen som i halsbandet. 
 
Hur som helst så när vi kom fram till affären fick vi hjälp att prova ut en sele. Wgw-selen måste hunden kliva i för att få den på plats. Det betyder att vi måste ta tag i Billys ben och sätta i de i selen. Billy får frispel, han får någon sort av panikattack. Skriker, morrar och biter runt omkring sig. Ett utbrott som han inte haft på flera månader.  Det blev för mycket för honom. Han springer in i en affär med massor med lukter och folk. Sen ska vi ta tag i hans ben och stoppa i honom i den här konstiga svarta saken. Husse och matte var lite stressade och då kan man inte riktigt lite på hela situationen. Det är självklart inte okej att han gör så ändå men jag vet varför och vi som känner honom skulle inte slängt in honom i den situationen. 
 
När hunden gör så inför folk har jag svårt att ta tag i honom som jag gör hemma då jag är rädd för vad folk ska tycka. Kvinnan som hjälpte oss frågade om vi någonsin tagit hjälp av någon med Billy och hon frågar om vi brukar ta tag i honom och säga till. Jag förklarar att jag är rädd hur folk ska reagera och att jag självklart säger till honom ordentligt hemma. Kvinnan säger att jag självklart ska säga till honom ordentligt. Jag gör som jag brukar och vi får på honom selen. Vi provar gå lite i den och bestämmer oss för att prova en storlek större. Den kliver Billy i nästan helt själv utan protest.
 
Inte direkt någon boost för självförtroendet när man får höra från någon att man kanske borde skaffa hjälp, men jag vet att jag gör rätt. Vi skulle ha tänk efter först innan vi gick in i affären eftersom vi vet att Billy är känslig för stress. Det är vi som känner honom och ansvaret är vårt att han ska kunna uppföra sig, må bra och aldrig vara en fara för andra. 
 
Tillbaka till selen så trivs Billy jätte bra i den. Han går jätte fint och är mycket gladare på promenaden. Det är inget ständigt dragande utan både han och jag kan gå avslappnat. Jag skulle kunna gå flera timmar med honom nu. Härligt!

Kommentera

Publiceras ej