Olika hundar är olika känsliga för olika saker. Jag tycker det är jätte intressant och det är ganska viktigt att få en uppfattning av hur känslig hunden är för att kunna anpassa arbetet med den.
 
Dessie tex är känslig för olika energi. Hon blir väldigt lätt stressad när det inte är lugnt runt omkring. Billy är känslig för nya saker. Ludde som jag passade en del för något år sedan var känslig för nya människor och arga människor. Den mest intressanta hunden jag träffat när det gäller känslighet är Kire. Detta var när han var yngre, han har lugnat sig lite nu, men det var så häftigt. Precis som Billy är nu så hade Kire svårt att hålla sig lugn. Så fort nån glad människa ville hälsa eller man va det minsta lilla spänd så blev han halvt eller helt crazy. 
 
En dag var jag ute och gick med honom. Han hade flexikoppel och drog mycket. Jag ville ha honom gående brevid mig så jag gick och höll inne "bromsknappen" alltså den knappen som hindrar kopplet från att bli längre (jag höll inte emot). Vad jag än gjorde fortsatte han att dra. Sen kom jag på att jag kanske gick och spände mig. Jag slappnade av men höll fortfarande inne knappen. Det hjälpte inte. Då provade jag att haspa kopplet så det va kort utan att jag behövde hålla inne knappen. Jag hade bara hantaget hängande på mina fingrar. Allt va avslappnad och vips så gick han fint. Den lilla detaljen märkte han så tydligt och den gjorde att vi gick från ett spänt ekipage till ett avslappnat och promenerade i harmoni. 
 
 
Ludde
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej