Jag kan känna mig frustrerad ganska ofta av olika anledningar. För att lätta på trycker och tömma huvudet som ofta då är överfullt så hjälper det att röra på sig. Till skillnad från hundar så kan vi göra något åt saken. Alla blir frustrerade olika fort och det släpper olika fort, både hos hundar och människor. 
Jag tror att jag och Billy är lika. Vi blir frustrerade ganska snabbt, efter kanske en dag utan en lång promenad. Samtidigt så släpper det snabbt. Det känns ofta bättre efter ca en halvtimmes promenad. Billy blir lättare att gå med, hans driv främmåt försvinner lite. 
 
Frustration kan leda till hemska saker. Stress, aggression, ångest och rastlöshet. Man kan må både fysiskt och psykiskt dåligt. Det gäller både människor och djur. När vi själva lever i frustration och allt som medföljer hamnar man ofta i en grop. Man orkar helt enkelt inte göra något åt det för att allt är jobbigt. När vi däremot vet att djuret, i detta fallet hunden, inte mår bra så gör man något åt det direkt. De flesta iallafall. Det svåra är väl att veta om hunden är dåligt uppfostrad eller har överskottsenergi och är frustrerad. Jag skulle nog vilja säga att motion och stimulering är lösningen på det mesta. Motion är nummer ett!
 
Hundägare har ofta mindre frustration och ångest just för att de kommer ut och får göra av med massor av tankar och rastlöshet. Man kanske inte bryr sig om sig själv utan bara sin hund. Man får ta hand om någon annan samtidigt som man, kanske omedvetet, tar hand om sig själv.
 
 

Kommentera

Publiceras ej